torsdag den 24. april 2014

Lakseroulade med spinat og flødeost.

Måske skulle jeg bare starte en madblog? Ej... Det ville ikke være sjovt.... Jeg ville bare blive tyk... Hvis det stod til mig, ville jeg lave flot mad hver dag. Men det er dyrt at lave flot mad, fordi der skal alt muligt fjollet i! Fjollet er godt... Men dyrt!
Til sagen! Jeg lavede i fredags lakseroulade til mit kors påskefrokost, og det endte faktisk ganske godt, når man tænker på at sidst jeg rullede noget der lignede roulade, var i 7 klasse, og det gik helt ærligt ad helvedes til..... Men de blev flotte !

Opskriften:

Ingredienser:
  • 450gr. frosent spinat
  • 4æg (gerne øko)
  • salt og citron saft.
  • 150gr. flødeost (jeg brugte helt plain Philadephia)¨
  • 1dl. creme fraise
  • 3-400gr. røget laks. (400 dækker Hele rouladen, husk dog at den stadig skal kunne rulles)
  • et bund dild
  • Citronsaft og evt. lidt salt.

How do I do?

Bund:
Start med at tænde din ovn på 200 grader (varmluft), så den er klar. Derefter lægger spinaten i kogende vand, for at tø. Skift det ud, når det er blevet koldt, så går processen lidt hurtigere. Når det er tøet op, så hel det hele igennem en si, og pres alt vandet ud. Brug evt. et (gammelt men rent) viskestykke til sidst, for at få de sidste dråber ud. Hvis der stadig sidder vand i spinaten falder hele bunden sammen, og er lige til at smide ud, så ud med alt det vand!
Når spinaten er blevet så tør som muligt, så skiller du æggehviderne fra blommerne, i hver sin skål. Der må under ingen omstændigheder komme blomme ned til hviderne, så det er et pusle - og tålmodigheds-arbejde. Har du ikke tid til dette, vil jeg anbefale at købe dem pastoriserede, og hver forsig. - det samme gælder hvis du ikke bruger øko-æg.
Så blander du citronsaft (jeg brugte lige under en halv citron) og salt med blommerne og blander det godt med spinaten. Jeg vil anbefale at bruge en gaffel til dette.
Når du så har gjort dette, pisker du hviderne stive. - de er først pisket ordentligt stive når du kan vende skålen over dit hoved, uden at de falder ned i ansigtet på dig. Så pisk godt, og vend derefter forsigtigt hviderne i. Hvis du bare pisker dem i med fuld Gadaffi så pisker du luften ud af hviderne, og så kan du smide det hele ud og starte forfra. Så forsigtigt ! Jeg vil her anbefale at bruge en dejskraber, eller en ok stor grødeske.
Når det hele så er blevet til en "homogen" masse, altså at der ikke ligger en stor spinat-klump og gemmer sig i bunden, og alt lige som er ligeligt fordelt. Så heller du massen over på en bageplade (med papir!!!), og fordeler det jævnt over pladen. Ind i ovnen med dyret ! Giv den omkring 12 minutter. I opskriften jeg følger står der 10-15 minutter, hvilket jeg synes er fjollet... 12 minutter er nok!

Fyld: skal først på når bunden er kølet helt af!
Hæl flødeosten (der har stuetemperatur) over i en skål, og bland den med creme fraisen og citronsaften (ca. den anden halvdel af den citron du brugte før). Hak derefter dilden (fint eller groft er lidt efter hvad du selv magter), og vend det i flødeosten med lidt salt. Skær herefter laksen ud i små stykker (ikke blendede-små stykker, men sådan.. pæne små stykker)
Fordel derefter flødeoste-mixen og laksen på bunden så det ligger nogenlunde jævnt (start venligst med flødeosten.). 

Og så ruller du den! Det er egentligt vildt svært at forklare hvordan man gør, men jeg skal gøre mit bedste: Start med løsne lidt under den ene ende (Jeg anbefaler den brede side. Så får du mange.) af bagepapiret. Tag så papiret, og ryk det forsigtigt op ad, så det forreste stykke "falder ned" i det andet. Træk det der ligger oven i lidt tilbage så den bliver rullet ok stramt. Fortsæt med denne procedure, til du har rullet det hele, og husk hele tiden at løsne lidt i bunden, for spinaten kan godt sidde lidt fast i papiret, og det giver nogle ikke så flotte huller. 
Stil den i køleskabet i en times tid, så flødeosten kan kan sætte sig lidt. Så bliver den lettere at skære i.

Og sådan får du en lakseroulade der ligner den på billedet ! Hel og lykke !
Møs!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar